Wednesday, June 28, 2006

TIGA HARI

Semalam, erm bukan semalampun dah dua tiga hari abi ternampak satu kata-kata hikmat yang buat abi banyak memikir... simple je kata-kata hikmat tu... tapi menarik... kat mana ye abipun lupa dan siapa yang bercakappun tidak dinyatakan, cuma apa katanya:

Setiap orang hanya punya 3 hari sahaja... Semalam hari ini dan hari esok... simple kan tapi punya pengertian yang amat mendalam.

Semalam hari yang telah berlalu dan setiap orang pasti akan menemui hari semalam... apapun yang belaku hari semalam baik ke.... jahat ke silap ke betul ke kita kena akur yang kita tdak dapat undur semula untuk memerbaikinya... ia hanya sekadar kenangan lalu. Apapun akurlah dengan apa yang berlaku semalam, andai kesilapan yang kita lakukan semalam cubalah perbaiki pada hari ini...

Hari ini...Hari ini merupakan realiti yang harus kita hadapi... hadapilah hari ini sebaik mungkin agar kita tidak akan sesal sebagaimana kita menghadapai hari semalam... dan setiap orang sedang melalui hari ini... Fikirkan, kesan apa yang kita lakukan hari ini samada baikkah atau burukkah untuk hari esok kita ???

Hari esok ??? yer ... hari esok belum tentu kita semua akan menghadapinya... mungkin ajal kita akan sampai petang ini atau malam ini... dan pastinya andai ini berlaku, hari esok untuk kita tidak ada lagi... walaupun Jin Shamsuddin pernah berkata Esok Masih Ada... tapi pernahkan kita terpikir mungkinkah Tiada Esok Bagimu... atau kita akan tetap setia Menanti Hari Esok... hehe

Teringat Abi akan pesan Saidina Ali Karamullah Wajhah :

Bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup selamanya dan beribadatlah kamu seolah-olah kamu akan mati hari esok. Fikirkan ????

Dan tadi jam 9 abi makan kat kantin berboraklah dengan 2, 3 orang pakcik... seronok juga borak dengan mereka pasal ana-anak yang berjaya ke Universiti... Banyak duit kena guna... tapi takpelah abi kata Insya Allah semuanya akan berjalan dengan baik dan satu pelaburan yang bijak untuk anak-anak, tapi yang tak bestnya bila mereka komen tentang sikap pegawai kerajaan di hospital ( abipun pegawai kerajaan hehe )

Makluamlah sekarnag ni bila nak masuk Universiti kena buat Medical Check Up... erm apa katanya Allah, lambat betul dahlah tu kena datang 3, 4 hari esok ke esok, esok ke esok... hehe abi senyum jer... sebabnya abi pun mengalaminya... kebetulan hari selasa tu abipun nak buat medical check up, memang ramai betul pelajar... Abi sajalah kononnya nak masuk satu pertubuhan sukarela... tunggu punya tunggu abi ambik keputusan buat lain kali... Lemahnya abi... macamnana nak jadi ahli sukarela kalau menunggupun tak sanggup ???? Abi ambik keputusan buat lain kali, tunggu reda dulu bila semua pelajar dah masuk Universiti.

Balik cerita pakcik tadi... dia tak kisah sangatlah kena bayar RM40 kalau tak silap abi, bukan duit masalahnya... tapi leceh betul sampai 3, 4 hari baru siap... mesin x ray panas lah macam-macam alasan diberi... pegawai keluarlah... last-last dia ambik keputusan buat kat Klinik Swasta... RM70 sehari siap dan dalam masa 2 jam je... Tulah cerita pakcik tu... abi banyak senyum je tak tahu nak komen ... nak salahkan siapa ??? Entah!!! abi tak nak salahkan siapa.... tapi yang pasti ramai di antara kita yang pernah mengalaminya, bukan ???

3 comments:

zino said...

zino pun keje gomen.. selalu gak berdepan dengan masaalah yg sama.. pelanggan nak cepat tapi tak tau perkara2 yg boleh menjadikan melambat..

kalau semua ikut peraturan memang cepat.. tapi banyak hal tak ikut peraturan tapi masih nak cepat.. hehe

Kaklong Syikin said...

siapa yg mampu, gunalah perkhidmatan swasta..

Ayu Mohamad said...

entah bila la agaknya perkhidmatan kerajaan ni nak improve.. bro zino?? ade idea? hehehehe