Saturday, June 17, 2006

KAWAN, SAHABAT DAN MASA LALU...

Hari ni hari minggu, tadi abi gi hantar ayah abi mesyuarat koperasi, boring menunggu mesyuarat yang agak lama abi ambik kesempatan ke cyber untuk abi titipkan sesuatu, sebenarnya banyak benda yang abi nak sentuh... dan dalam kereta semasa menghantar ayah tadi abi buka Radio PAHANG FM, ni antara radio yang abi suka selepas IKIM. Banyak komen-komen dan perbualan tentang hari bapa antara deejay dengan pendengar... banyak juga yang menyentuh hati abi... apapun bukan ini yang ingin abi tuliskan... cuma abi mendoakan " moga abi tergolong di antara anak soleh yang sentiasa mentaati dan mendoakan ibu bapa... itu harapan abi sebagai anak... dan sebagai bapa abi sentiasa mendoakan agar aba menjadi bapa yang terbaik... untuk anak-anak abi.( harap moga abi ramai anak hehe)

Dan tadi sebelum menulis, sempatlah abi membaca dua tiga blog, abi tertarik tentang satu artikel di salah satu blog yang abi tandangi... tentang kawan... tentang sahabat... tentang sikap dan tentang pelbagai sehingga membawa kepada keputusan yang mungkin terbaik iaitu memutuskan sahabat... dan abi paham bila berkawan tak semua boleh di jadikan sahabat... dan abi juga paham manusia ini terlalu banyak ragamnya... dan mungkin kesilapan kawan tersebut terlalu besar, mungkin lebih besar dari Ombak Tsunami atau Letupan Merapi di Indonesia baru-baru ini... sehingga beliau memtuskan sebuah persahabatan.

Kenapa abi tertarik dengan atikel ini??? abi terkenang dengan nostalgia di Sandakan 2 tahun yang lalu... Abi punya sahabat yang agak rapat dan kami selalu bersama... tapi akhirnya persahabatan berkecai hanya kerana ego abi sebagai seorang sahabat... Abi kesal. Sungguh abi kesal... tapi apakan daya nasi telahpun menjadi bubur... biarlah abi luahkan moga sahabat lama abi tersebut membaca dan memafkan kesilapan abi...

Oklah abi cerita, abi kenal sahabat ni 6 bulan selepas abi posting ke Sabah... Beliau menyusul abi dan ditempatkan di sekolah yang sama. Kami sama-sama telah berkeluarga... Oleh kerana di sekolah tersebut tak ramai sangat guru dari semenanjung kami menjadi rapat. Bila free kami buat makan-makan bersama, kadang di rumah abi kadang di rumah dia.. kami adakan program usrah, muqaiyyam bersama pelajar setiap minggu... Alhamdulillah dengan pelbagai program yang kami jalankan bersama pelajar, hubungan kami makin rapat dan mungkin inilah yang dikatakan sebagai kemanisan ukhuwwah berada dalam Islam... hidup diperantauan juga tidak menjadi terlalu sepi.

Entah macam mana 6 bulan sebelum balik, berlaku sedikit perselisihan paham antara abi dengan dia... perselisihan di sebabkan soal kerja. Pelik, tak tahu kenapa hati abi terguris betul hari tu... mungkin masa tu syaitan telah merasuk abi... hati abi cukup keras... bertalu sms dan panggilan abi terima tapi abi tak jawab... bila di sekolah berselisih dan bercakap, abi layan tapi abi tak pandang mukanya... bila bersalampun, abi jabat tangannya cuma muka abi menghala ke arah lain. Layanpun sekadar menjaga hati agar orang lain tidak perasan ada sedikit kekeruhan antara kami... Begitulah sikap abi... Burukkan ??? Sehinggalah bila sampai penghujung tahun abi akan balik terus ke Semenanjung dan bertugas di Pahang... Ummi nak buat sedikit majlis dan kebetulan dalam bulan puasa jadi ummi buat majlis berbuka puasa dengan menjemput beberapa orang pelajar dan ummi bertanya " abi... Boleh tak ummi jemput dia sekeluarga... Abi jawab " hanya isteri dan anak-anaknya sahaja."

Ummi akur... dan petang tu dia datang menghantar isteri dan anaknya... Kemudian dia terus balik... abi masih tetap keras hati... ( Sungguh abi hairan kenapa abi terlalu keras hati... biasanya abi tidak begitu... ) Malam tu ummi berbisik dekat abi... " abi dah lah tu.. tak baik bersikap macam tu... pandai abi menjawab... " Ummi... abi tak pernah memarahinya, dan abi telah maafkan segala kesilapannya... cuma hati abi terlalu berat untuk menerimanya sebagai sahabat seperti dulu... cukup peristiwa itu sebagai pengajaran untuk abi dalam sebuah persahabatan ".

Sehinggalah detik abi meninggalkan Sandakan NOV 2004, hanya isteri dan anak-anaknya sahaja yang datang mengucapkan selamat tinggal di airport... dan abi terdengar bisikan antara isterinya dengan Ummi... " Kak, walauapapun yang berlaku antara meraka ( abi dan kawan ) kita tetap akan menjadi sahabat hingga ke akhir hayat... ) dan abi tahu ummi masih setia bersms dengan isterinya hingga ke hari ini...

31 Dis 2005, terdetik hati abi menghantar sms kepadanya, memohon maaf... dan ketika itu abi di Kelana Jaya menungggu penerbangan ke Mekah bagi menunaikan Haji... sms tidak berbalas... dan abi mengambil keputusan menghubunginya... abi memohon maaf di atas segala kesilapan abi... beliau memaafkan... tapi suaranya layu... nadanya tidak seperti seorang sahabat yang abi kenal... dan detik itu, abi dah dapat rasakan, abi telah kehilangan seseorang dalam hidup abi... kehilangan untuk selamanya... kehilangan sebuah kemanisan persahabatan... kehilangan sebuah ikatan ukhuwwah yang jitu... hanya kerana ego abi dan mungkin kerana rasukan syaitan... dan detik itu juga abi dapat rasakan Sang Syaitan ketawa kegembiraan meraikan kejayaan. Sehingga hari ini abi masih menyimpan warkah dari sahabat ini, warkah memohon kemaafan... abi sesal namun abi tak boleh berbuat apa-apa, segalanya sudahpun berlalu. Bila abi memandang cermin abi malu sendiri dengan diri abi...

Nasihat abi buat mereka yang mempunyai sahabat... jagalah hati mereka sebaiknya dan jadikanlah kisah abi satu pengajaran... Walaupun abi mengatakan maaf kepada dia... abi direct cakap kat dia abi dah maafkan segalanya... tetapi sebenarnya sikap abi, perilaku abi, cara abi, tindakan abi tidak menunjukkan sebuah kemaafan... apalah sangat dengan lafaz kemaafan andai disusuli dengan kehancuran persahabatan. Sebuah lafaz yang kosong hampa... dan sejak itu, abi berjanji dengan diri, sesungguhnya abi tidak akan lagi bersikap begitu, walau sebesar manapun kesilapan yang dilakukan oleh sahabat2 abi... abi sesal.

Dan ini lagu yang abi suka nyanyikan bersama beliau dan pelajar2 dalam majlis kami...



Ukhuwwah Fillah tidakkan musnah
Walaupun ombak walau badai mendesah
Tautan erat tidakkan punah
Dengan Ismullah kita berbaiah
Bertemu berpisah
hanya kerananya semata
Reda Allah cinta kami
Moga-moga kitakan di rahmati
Dengan niat yang suci
Bertemu kembali di negeri abadi...

... dan tadi semasa dalam kereta, abi mendengar berita jam 9 Radio Nasional... " Kerajaan tetap akan meneruskan sambutan perayaan untuk semua masyarakat" PM malaysia... dan dengan keputusan ini, bagi abi satu penghinaan kepada institusi mufti... apabila Mufti Perak meminta agar di kaji semula perayaan tersebut abi dah cukup bangga dan gembira. Secara peribadi, abi berpendapat sambutan perayaan sepeti itu tidak perlu diadakan... dan dengan sedikit ilmu yang ada abi tetap berpegang sambutan seperti itu BERKEMUNGKINAN membawa kepada SYIRIK... Abi keciwa dengan keputusan Pak Lah, betul-betul keciwa...

Lagipun rasanya, setiap perayaan yang disambut lebih kepada bergembira bukan mendekatkan diri dengan Allah. Perlu dingat, perayaan bagi kita Umat Islam bukan satu perkara main-main, perayaan merupakan satu ibadah yang diperintah Allah, yang mempunyai adab-adabnya... yang mempunyai peraturan-peraturannya sebagaimana ibadat-ibadat lain... Perayaan bukanlah disambut suka-suka. Abi rasa dah banyak sangat perayaan yang kita sambut secara bersama pesta airnya, sambutan kemerdekaannya, jom hebohnya semuanya berkonsepkan pesta, dan sepanjang pengamatan abi juga, setiap sambutan, tidaklah sangat disambut beriya-iya oleh kaum lain di Malaysia ni... apa-apa perayaan, yang lebih-lebihnya orang Melayu... semacam ada satu agenda untuk mengkhayalkan orang melayu dengan pesta-pesta dan perayaan yang pelbagai... Akhirnya lekalah orang Melayu... dan apabila keputusan peperikssan merosot orang melayu juga dipersalahkan... tapi siapalah abi, untuk menegur seorang Perdana Menteri... sedang pandangan seorang Mufti pun tidak diendah, inikan pula abi...

Abi respek dengan orang Malaysia... sebenarnya orang Malaysia masih lagi punya nilai agama yang kuat dan masih paham akan agama... buktinya : Undian SMS oleh buletin utama TV3 malam khamis lepas berbunyi " Patutkah perayaan agama di sambut secara bersama " :menyaksikan tidak sebanyak 76%. Alhamdulillah. Cuma abi tak tahu setakat mana relevannya undian SMS ini kepada sebuah kerajaan.
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, Selamatkanlah anak cucuku dari fitnah dunia yang tidak berkesudahan dan ampunkan lah dosa kami samada di sedari atau tidak... Amin.

6 comments:

Ayu Mohamad said...

sedey baca kisah abi dan sahabat. Alhamdulillah saya dgn sahabat sy lebih byk bertolak ansur dan kami mmg baik sehingga sekarang.malah bertambah rapat apabila semakin meningkat usia. kisah abi ini mengingatkan saya pada seseorang. sampai bilakah agaknya seseorang itu akan membuang ego nya.. wallahualam.. harap2 dia cepat berubah.

abiumar said...

Ayu abi nyesal sangat...

kalau masa boleh diundur abi rela undur ... Insya Allah lepas ni abi, tidak akan berlaku lagi memutuskan persahabatan dari pihak abi.... Abi janji dengan diri sendiri.

Terima kasih

Kaklong Syikin said...

saya pun ada seorang shabat baik sejak sekolah menengah hingga kami masuk matrikulasi..entah mcmana, saya tak tau, apa salah n silap saya pada dia, tiba2 dia mcm tak mesra ngan saya..sampai hari ni saya masih menanti2 apa sbnrnya salah saya pada dia..sbb setau saya, saya tak pernah guriskan hati dia..tak taulah kot2 dia ebrkecil hati..entahlah abi, yg pasti saya mmg menangis bila ingatkan persahabatan erat kami yg hancur..kami masih berkwan, tp tak sama macam dulu..

Ummi Umar said...

Sabar abi..
Umi sentiasa bersama abi.....
Setiap orang ada kelemahan masing-masing.... Kita tak akan dapat bertemu dengan seseorang yang betul-betul sempurna dalam hidup kita....kecuali kita sendiri juga sempurna..........
Persoalannya adakah kita juga mampu untuk menjadi orang yang tiada cacat celanya khususnya di 'mata' orang lain...??? Redhalah dengan ketentuan Allah.... SesungguhNya Yang Sempurna hanya Allah..... Kita memang diciptakan tidak sempurna, justeru kita sangat memerlukan antara satu sama lain untuk menjadi orang yang sempurna...Umi akan sentiasa menyokong abi, yang pasti abi sudah berazam untuk lebih berhati-hati dalam persahabatan ini.

Bertawakkal selepas berusaha dan berdoa adalah sebaik-baik jalan.... Wallahu Aklam.

Kaklong Syikin said...

syukur abi punya isteri yg sungguh memahami. ni abi kena sayang ummi extra berganda lagi nih :)

abiumar said...

Mekasih semua yang memberi semangat pada abi....

Sekali lagi mekasih