Sunday, August 13, 2006

AKHIRNYA SETAN MENJADI MALAIKAT... HEHE

Hari minggu ni banyak abi angkut akhbar… yang kanannya mahupun yang kirinya yang kerajaannya mahupun yang propembangkangnya… Sekurangnya abi dapat tahu perkembangan semasa, samada dari perspketif pembangkang ataupun kerajaan… Yang baik abi ambik yang buruk abi bakul sampahkan jer… hehe

Abi tertarik dengan komen Situ Jarum di Mingguan Malaysia ( ruangan abi mesti baca ni… ) seronok baca usik-usik Situ Jarum di pagi minggu ni… Minggu ni dia usik Si Faizal pemenang AF4, abipun tak tahu dan tak ambik tahu sangat siapa si Faizal ni… tapi abi tertarik bila Siti Jarum komen dan tertanya, kenapalah agaknya Kerajaan Negeri Terengganu ambik Si Faizal ni sebagai Duta Belia Kerajaan Kerajaan Negeri… tak ada ornag lain ke… dan Siti Jarum menambah : Jangan plak hairan nanti seandainya belia-belia Terengganu berebut nak jadi penyanyi… Jawab orang Ganu jawab… hehe. Abi, tabik Siti Jarum walaupun berada dalam dunia hiburan!!!.

Antara yang menarik juga dalam Mingguan Malaysia, kisah bagaimana Penyanyi Tersohor tanah air Jamal Abdillah menghabiskan masa dan wang ringgit berjuta-juta kerana dadah… Agak menarik bila Jamal mengatakan masalah dahah berpunca dari kelurga… bukan sangat masalah pengaruh kawan… Anda plak bagaimana. Mungkin anda ada jawapan tersendiri

Dan dari akhbar Harakah… banyak juga isu yang manariknya antaranya Gambar Gereja Casa de Fatima yang terletak di Brickfields… dimana gereja inilah yang telah berjaya membaptiskan Si Lina ni pada tahun 1998… Nama gereja tu Fatima lagi… hampeh betul. Abi tak nak ulas panjang sebab dah terlau ramai pengulas bab ni… Cuma abi tabik pada seornag rakyat Malaysia yang membuat laporan polis berkaitan gereja ini dan kebabtisan Si Lina… Anda nak tahu lanjut sila dapatkan Harakah… dan dalam akhbar Harakah tak kurang hebat cerita tentang artis… kali ni Aisyah penyanyi yang popular dengan lagu : Janji Manismu” satu ketika dulu… dijemput merasmikan “Nisa” penjenamaan semula… Moga “ Nisa ” akan terus berkembang dan berjaya memikat remaja kini…

Dan satu lagi Artis yang agak popular satu ketika dulu… “ Ali Setan ” siapa tak kenal kalau di sebut nama tersebut ??? Mungkin ramai yang lebih tahu gelaran tersebut daripada nama beliau sendiri. Itulah dia Azmil Datok Mustapha. Satu muka penuh harakah menemubual beliau… dari detik pertama penghijrahan beliau hinggalah apa yang dibuatnya masa kini… Abi rasa terpanggil untuk menyalin semula, moga apa yang diperkatakan oleh beliau akan mengingatkan diri kita insan yang mudah alpa dengan hukum Allah… Abi taknak komen, sahabat boleh baca apa yang tertulis satu persatu… andai ada kebaikan jadikan sebagai tauladan dan yang tak elok jadikan sempadan dalam meneruskan hidup di bumi Allah yang tercinta ini…

AKHIRNYA “ ALI SETAN ” TEMUI HIDAYAH :

Harakah : Bila mula berubah dan berhenti berlakon
Azmil : Saya berhenti berlakon tahun 1998, tapi baru0baru ini saya berlakon filem Puteri Gunung Ledang, kerana ditawarkam oleh Tiara, lagipun watak yang diberikan sebagai seorang pendakwah. Itupun saya berat nak terima. Saya bagi 10 syarat yang remeh supaya saya tidak berkata tidak. Nak dijadikan cerita mereka terima syarat saya, jadi saya tiada pilihan. Sedangkan saya rasa orang lain tidak akan setuju syarat-syarat saya itu. Saya buat kajian tentang watak itu. Memang dia pendakwah serta banyak mengIslamkan orang di Nusantara.

Harakah : Apa pendorong kepada perubahan ?
Azmil : Semuanya kerana Alalh ia jadi sekelip mata. Saya suka buat perbandingan macam main bola sepak. Main bola sepak ni 90 minit. Tapi dalam seminit ketika masa tambahan itu, macam-macam boleh jadi. Keputusan boleh berubah daripada 0-0 kepada 1-0. Saya juga macam tu dalam sekelip mata berubah. Saya bermula dengan memuji Allah.

Saya puji dengan ikhlas walaupun masa itu saya jahil, saya masih ingat tahun 1979, kebetulan masa itu saya amsih jahil. Perkara pertama yang saya lakukan apabila sampai rumah, buka TV. Waktu itu saya baru balik dari pub, jadi apabila buka TV ada siaran terjemahan Al-Quran dan doa tutup siaran.

Masa tu saya perhati terjemahan tersebut dan saya rasa Allah hebat. Saya terus memuji Allah. tapi cakap Inggerislah ( ketawa ) Wow! Allah is great! macam-macamlah keluar dari mulut saya. Akhirnya! ia menjadi amalan saya. Setiap malam saya mesti tengok. Kalau keluar malampun saya bergegas balik.

Harakah : Apa reaksi kawan-kawan ?
Azmil : Terkejut! tapi waktu itu saya masih belum berubah sepenuhnya. Jadi kawan-kawan selalu peril saya, macam-macam mereka kata… kepala senget, nak tengok Quran ( ketawa ). Lepas tu, saya jumpa seorang ustaz dan diajar cara untuk bertaubat, saya buat taubat nasuha. Saya dalami agama, belajar sembahyang.

Saya memang tak tahu langsung sembahyang ni. Baca Quran merangkak-rangkak. Baca Fatihahpun buka buku lagi, itupun tulisan rumi. Tapi saya Istiqamah. lama-lama ia makin meningkat. Saya ingat lagi dulu saya baca Surah Yasin ambil masa dua jam. Lepas solat subuh saya mula baca. Apabila habis sedar-sedar dah pukul 8.30 pagi, gara-gara baca merangkak. Umur dekat 30 tahun baru saya hafal Fatihah. Alhamdulillah sekarang dah ok.

Harakah : Masih membaca ?
Azmil : Ya, saya penuhi masa dengan membaca Al-Quran. Saya dah tinggalkan dunia seronok-seronok ni. Saya dah banyak buang masa waktu muda dulu.

Harakah : Berubah secara “drastik” atau “slowly” ?
Azmil : Dulu saya belajar di negara orang kafir. Hidup mengikut budaya kafir. Apabila saya mendekati Allah baru saya tahu apa yang saya buat selama ini salah. Sebab itu saya tinggal terus, bukan “slowly”, saya tak boleh “slowly”, kalau “slowly” saya tak tahu saya terlambat atau tidak. Kita tak tahu bila kita mati. Apabila dah timbul kesedaran, buang terus zaman lampau kita, jangan ada rasa cinta pada kehidupan lama yang sesat ( Abi : Peringatan untuk diri abi yang lemah. )

Harakah : Hubungan dengan rakan-rakan hiburan ?
Azmil : Saya berhenti terus, tak keluar langsung. Putus hubungan dengan mereka. Kawan baikpun saya tak jumpa atau hubungi. Kalau jumpa setahun sekali waktu rayapun dah cukup baik. Kadang-kadang tak jumpapun sebab bagi saya, kalau saya masih etrus bersama dengan mereka tak mustahil saya akan kembali semula.

Harakah : Dah berani keluar berjumpa orang ?
Azmil : Sekarang dah berani. Dulu langsung tak keluar sebab takut terpengaruh. Pengaruh syaitan ni kuat. Pengaruh jahat selalu menang berbanding pengaruh baik. ( betul tu … abi tambah )

Harakah : Perkembangan terkini
Azmil : Sejak setahun lalu, saya banyak menerima jemputan berceramah, dan lebih kerap dua tiga bulan ni. Saya tidak mebuat sebarang pekerjaan lain kerana sudah tidak sempat.

Harakah : Selain berceramah ?
Azmil : Saya merancang ke Syria menuntut ilmu. Sebelum itu saya buat solat Hajat memilih destinasi. Saya diilhamkan ke Syriadan Yaman. Jadi, saya pilih Yaman. Kebetulan saya jumpa ustaz yang menasihatkan saya Istikharah. Selepas Istikharah dapat petunjuk ke Syria. Empat kali Istikharah masih diilhamkan Syria. Jadi, saya buat keputusan ke Syria. Dua tahun lepas saya berpeluang ke Syria, dapat rasa satu ikatan istimewa berada di sana. Bila balik, saya ditawarkan membuat rumah anak yatim. Tapi akhirnya saya tarik diri kerana cara saya dan rakan kongsi berbeza, kerana dia berasal dari England dan tak izinkan saya berceramah.

Harakah : Pernah bisnes sebelum ini ?
Azmil : Macam-macam. Rugi juta-juta. Pertama, mungkin Allah tak izinkan. Saya juga muhasabah diri. Yang saya ingat saya pernah kata … kalau ada duit , saya buat segalanya, aya jual barang keperluan agama, seperti tasbih, sejadah, buku-buku agama, kaligrafi Arab. Tapi saya tak sebuat “kalau Allah izinkan…” Agaknya sebab itulah bisnes tak berjaya. Adalah hikmahnya. Setakat ini saya nampak rezeki pada ceramah.

Harakah : Perasaan setelah meninggalkan dunia hiburan dan berkecimpung dalam dakwah.
Azmil : Ketenangan yang tak dapat diceritakan. Tak boleh nak nilai. Tak boleh nak dibandingkan dengan duit yang dulunya saya pegang juta-juta. Duit boleh habis, tapi ketenangan saya tak mahu jual biarpun orang bayar berjuta-juta. Apabila berceramah , ilmu saya bertambah. Saya membaca, tanya ustaz-ustaz, jadi saya lebih mengenal Allah sejak bercermahah ni.

Alhamdulillah, sambutanpun bagus. Maklumlah “setan” datang ceramah. Kalau ulama ceramah, tak ramai datang. Tarikan “setan” memang kuat ( ketawa )

Harakah : Topik ceramah ?
Azmil : Saya lebih suka mengingatkan diri dan Umat Islam lain supaya membangunkan semula Islam. Islam tiada sempadan, anya orang kafir meletakkan sempadan dan jajahan, dan kemudiannya kita ikut. Orang kafir dah kuasai minda kita, kehidupan kita, hingga orang Islam hari ini melakukan perkara yang menjauhkan diri daripada Allah. Tetapi semuanya dalam keadaan tidak sedar kerana sudah biasa ikut hukum orang kafir hingga tak rasa bersalah ikut langgar perintah Allah. Hukum Allah kena ikut setiap masa, bukan dalam solat sahaja. Kadang tu dalam solat je ikut Allah, lepas solat ikut balik cara kafir.

Harakah : Banyak menerima jemputan selain PAS ?
Azmil : Daripada RTM, buat rakaman dengan Pahang FM. Juga untuk Jabatan Agama Islam. Saya tidak menghadkan kerana saya buat kerana Allah, jadi tiada kompromi tentang itu.

Harakah : Ada tentangan sejak berdakwah ?
Azmil : Apabila saya bercakap agak lantang, ada orang yang labelkan saya ekstrem. Pernah mikrofon masjid ditutup apabila saya bercakap lantang. Ini orang-orang yang taat pada perlembagaan negara berbanding perlembagaan Allah. Saya pegang kukuh, taat pada pemerintah selagi dia tidak melanggar hukum Allah. Kalau dah langgar tak perlu lagi kita taat padanya.

Harakah : Bagaimana melihat Umat Islam hari ini ?
Azmil : Saya sedih sebenarnya melihat orang Islam bergaduh, atau berselisih pandnagan sesame Islam. Soal kecik pasal wajib baca Qunut, ada yang kata sunat, tangan perlu letak diperut, wajar letak di dada, Benda-benda macam tu kita sesama Islam pertikai… tetapi dalam masa sama biarkan saja orang kafir buat sesuka hati, sedangkanlah mereka ( kafir ) yang perlu kita musuhi. Kita ni terllau banyak kelemahan. Dari segi kehidupan. Begitu juga bahasa. Dulu kita guna Bahasa Arab sebagai bahasa sandaran seperti ilmu, khabar. akhlak, warta, isnin, selasa, sekarang dah jadi integrasi, dominasi, automobil, uncle… semua ni dari Bahasa Inggeris. Kita jadi makin jauh dengan Allah. Ada orang baca Quran, bertajwid, berlagu, tapi tak tahu makna. Apa semuanya tu ? Kita tak boleh ambil Islam ni secebis sana, secebis sini, kena ambil semuanya.

Harakah : Soal keluarga. Menjadi bapatunggal kisah disebaliknya ?
Azmil : Saya berkahwin dua kali. Pertama, bercerai kerana tak boleh terima saya sebagai hak masyarakat. Jadi artis, kita hak orang ramai. Bertahan 5 tahun sahaja. Ada anak perempuan seorang, dah umur 21 tahun. Saya jarang jumpa anak saya tu, sebab mak dia tak bagi jumpa. Tak apalah, saya redha. Kuasa Allah dia masuk UITM, dekatlah untuk saya jmpa.

Harakah : Dia tak duduk sekali ?
Azmil : Ada sekali nak duduk dengan saya. Saya tak kisah, tapi saya bagi syarat. Suruh pakai tudung, sembahyang. Sehari lepas tu, dia balik semula kerumah mak dia. Tak tahan agaknya ( ketawa ). Ada kawan-kawan kata saya keras. Saya terpaksa, kalau tak keras, boleh merosakkan semua yang saya dah mulakan. Saya tak sanggup nak ambil risiko. Orang sekarang lebih sayang harta daripada keluarga. Tak berani nak tegur anak. Sayang tak bertempat.

Isteri kedua, dia suka saya berlakon. Dia boleh tumpang glamour. Dapat macam-macam keistimewaan. Saya jumpa diapun di kelab malam. Apabila saya berubah, dia tak mahu ikut. Dia dah biasa dunia hiburan. Lepas pantang anak keempat, kami bercerai. Anak-anak semua bawah jagaan saya. Dulu saya bagi anak-anak kerumah mak mereka, tapi anak-anak beritahu ada “uncle” kat rumah. Saya kata tak boleh. Kalau nak juga, kawin. Alhamdulillah dia dah kawin. Tapi masalahnya, bila balik dari rumah mak mereka anak saya dah tak pakai tudung. Tanya pasal sembahyang adalah buat sekali. Saya fakir tak boleh jadi. Sekarang dah tak pergi lagi. Saya izinkan mereka jumpa di “ club house ”. Mujur waktu bercerai duu saya letak syarat supaya jaga syarak kalau nak terus berhubung dengan anak-anak. Jadi saya ada hak untuk menyekat.

Harakah : Perancangan masa depan ?
Azmil : Pertama, Belajar bahasa Arab di Syria. Cadang lepas raya, itupun bergantung kepada kewangan. Mungkin setahun di sana, dan saya akan bawa anak-anak ke sana, Kenapa ? Sebab saya nak bantu mereka mendapat pendidikan yang lebih baik dan lebih awal dari saya ( Abi : sesetangah kita tak pernah terfikir tentang pendidikan agama anak-anak, bahkan meremehkan pendidikan agama dan institusi agama hanya kerana kelemahan dan kesilapan individu – nauzubillah ) Saya nak mudahkan mereka. Tak mahu jadi macam saya.

Harakah : Akhir sekali, mungkin mahu menamatkan zaman duda ?
Azmil : Saya rasa perlu kerana dah tak cukup masa nak tumpu pada keluarga berbanding dulu. Kasihan anak-anak selalu ditinggalkan. Tapi calon tak ada lagi. ( ketawa )

7 comments:

khairul najmi yusof said...

RAJIN ABI BELI SURAT KHABAR BANYAK-BANYAK. tak sangka dalam harakah ada temuramah dengan azmil...

abiumar said...

Biasalah hari minggu bosan gak kadnag-kadang... Angkut jelah akhbar yang ada..

abiumar said...

Harakah dah tak ketinggalan cerita tentang artis sekarang ni... Tapi kebanyakaknya Artis yang dah insaflah hehe

Star dari mana yer...

Abi... Tgh tunggu harakah cerita tentang siti...

Tq

Anonymous said...

bags kisah yang dipaparkan..
terima kasih kerana sudi berkongsi.

khairul najmi yusof said...

saya dari perak.

MOKCIK AZWA said...

Alhamdulillah "Setan" dah insaf la nie. Dah lama terbaca tentang penghijrahan Azmil nie masa dia start berniaga dulu...sayangnya tak menjadi pulak bisnens tu.

Ada kebenaran kata2 Azmil tu..selalunya kita lupa, bila nak lakukan sesuatu, lupa nak 'mohon izin' dari Allah...sama ler ngan azwa nie kat court..mulut tak pernah lepas " dengan izin yang arif"...hmnn kena praktikan nie.." dengan izin allah SWT, insyaAllah.."

yusri said...

Syukur Alhamdulillah..akhirnya ALLAH beri petunjuk..semoga cerita ini akan dijadikan iktibar..saya tertarik untuk tahu camane azmil(nama itu kurniaan ALLAH, jgn pggl setan lagi) boleh istiqamah..saya sendiri pun boleh lalai..mohon diberi panduan agar hati saya sentiasa mengingati ALLAH s.w.t