Sunday, March 26, 2006

SMS HALAL - HARAM

Hari ni Abi nak cerita pasal sms yang kerap ABi dapat. Kawan-kawan selalu sms beritahu makanan tu halallah makanan tu tak leh ambillah .... kira macam-macam lagilah cerita pasal halal-haram ni.

Abi bukan apa ...... bukan tak percaya, memang Abi yakin sangatpun. Cerita tentang halal haram makanan ni dah lama sangat tersebar di kalangan kita Umat Islam ni. Rasanya dah jadi macam duri dalam daging bagi kita Umat Islam di Malaysia ni. Cuma bagi ABi satu je........ kita sekarnag ni terlalu bergantung kepada usahawan makanan yang dibuat oleh NON MUSLIM...... kita pahamlah kalau dah makanan kita sendiri disediakan oleh mereka macamana kesucian sesuatu barangan tu akan kita yakini. Bukan Abi bermaksud mereka tidak prihatin tentang halal dan haram. Tapi apalah sangat kefahaman mereka terhadap pengertian Halal yang sebenar. Halal bukan sekadar binatang yang disembelih……. Halal merangkumi semua perkara. Penyediaan tempat……. Alat menyembelih……. Dan segala yang berkaitan mestilah halal serba serbi.

Bagi ABi sekarang ni dah banyak juga usahawan Muslim yang menyediakan produk makanan halal Eloklah juga kita bertukar sedikit demi sedikit selain kita dapat barangan yang suci sekurangnya kita dapat membantu ushawan Muslim kita……… Abi sebenarnya dah lama sangat cuba elak mengambil produk khususnya makanan buatan Non Muslim. Banyak sekarang kicapnya, sosnya, tomatonya………. Kedai kekpun dah ada kedai kek Muslim. Alhamdulillah. Buatan ornag kita. Jom kita Bantu mereka.

Kalau kita tak Bantu siapa lagi nak Bantu kan ???? Dan Alhamdulillah ABi memang dari kecil tak suka minuman dalam botol dan dalam kotak…………. Sekurangnya terselamat juga ABi……. Jangan plak kata Abi kata makanan tu semua tak Halal……….

Bila cerita tentang Halal dan Haram ni Abi teringat suatu cerita…………. Tentang kopi……. Ye lah dulu mak selalu beli kopi buatan Cina yang dijual Pekan Sari. Yang jual timbang tu. Memang baik sangat dengan Cina tu……… satu hari, Cina tu sendiri cakap terus terang…… “ Haji sebenarnya kopi buatan orang Cina di jual di Pekan Sari ni mengandungi bahan berasaskan **** ”Mungkin agaknya dek terlalu biasa dengan Cina tu akhirnya dia berterus terang. Sampai sekarang ni keluarga kami dah tak makan kopi……….. Mak serik betul. Wallahu Aklam.

No comments: