Sunday, April 26, 2009

Inilah Pisangku...

Salam sahabt blog...

Hari ni abi ingin kongsikan kisah tanaman yang telah abi tanam di belakang rumah hehe... Macamlah bnayak sangat tanaman yang abi tanam Hakikatnya abi ni bukan suka sangatpun bercucuk tanam. Entah... macam tak menjadi je, tupun mujurlah anak kesayang abi ni. Umar memaksa abi bersamanya...

Alhamdulillah, hampir setahu abi umar dan ummi menanam beberapa anak pisang di keliling rumah ni... syukur hari ni dah menampakkan hasilnya. Girang sungguh rasa hati walau baru hanya sebatang yang berbuah. Takpa abi ambik gambar sebagai kenangan hasil titik yang tak peluh manapun wakakaka... Pisang lemak manis orang Pahang panggil... Tempat lain abi tak tahulah. Masa abi tinggal di Sandakan mereka panggil pisang budak2... Cam kelakar je bunyinya kan... ekekeke. Yalah, mentang2lah pisang tu kecil comel je... huhu.


Kesemua ada 13 tempat abi tanam pisang sekitar rumah ni huhu, tapi yang ni agak cepat membesar, yang lain-lain belum nampak apa2 lagi ekeke. Moga2 kesemuanya akan membuahkan hasil. Pelikkan tanam hari yang sama... tapi tumbesarannya tak sama. Ada yang dah besar panjang ada yang masih ketot. huhu. Apapun kita hanya berusaha... kesemuanya tertakluk pada Yang Esa... dia yang menjaga dan memeliharanya.


Ummi plak ada menyemai benih sawi... dan pucuk pegaga ni. Benih sawi tu macam dah tumbuh, tapi ummi kata macam bukan sawi je. Wakakakaka. Entahlah. Beli benih kat Pekan Sari Temerloh. huhu. Tengok jelah dah besar nanti apa yang tumbuh kan kan kan... Jangan tanam padi tumbuh lalang dah le wakakaka.


Oklah takat ni dulu cerita pasal pisang... Nanti2 ada yang menarik akan abi update. huhu.