Monday, March 23, 2009

NgApE BiO sEmok...

Salam sahabat blog...

Huhu lama benar rasanya tak usik blog kesayang abi ni. Dah nak masuk setahun kot. Konon nak cerita dalam ni aktiviti anakanda tercinta si Umar Faruqi... tapi apakan daya kesibukan sentiasa. Ahaks.

Baru arini ada masa... wa cam YB je bunyinya. Sibuk memanjang... YBpun sempat tulis blog kan kan kan... Kali ni abi nak beri tajuk ngape bio semok... nak cakap Pahang sikit. Boleh??? Apa??? Tak boleh??? Boleh belahlah...

Ngape bio semak mengkalau wokme nengor Radio Pahang perentan lepas2 zohor lebih kurang pukol 3,00 gitu haa... awok mesti dengornya lagu ni, ialah time tu rancangan loghat daerah wei... Bunyi lebih kurang giniha weii ente...

Tanah sekangkang kera
Ngaper bio semok...

Nak nengor lagu tu... gi sini :respekss


Gitulah... nyemih orang Pahang tu benornya. Tanah sekangkang kerapun malas, sanggup di bionya semok, kadang koi rasa ada juga betoinya lagu tu... tanah belakang rumah koi ni ha. sekangkang kera... tanah taman. Besor mana sangatlah... keknya gitulah. Naik ulan bagai gaya.


Semalam masa koi jumpa Nizam ngan Meini... jumpa rodong nyembang bolehlah tahan, bagai gaya. Koi kabolah nak cepat ni koi nak ngetam rumput belakang rumoh... Nizam macam tak caya koi... Ombos sempat dia cakap... Abi nak ngetam rumput??? Ngan jeling2 lagi tu... adois.


Waba betul... Ingat koi ni apa??? Tak reti kerja kampong gitu... Boyok sangat. Ahaksss.



Geram punya pasai siap koi suruh ummi ambik gambo koi tgh mesin ni haaaaaaa. Kenapa ??? Tak percaya??? Hua hua hua...



Inilah aktiviti koi tiga beranak semenjak dua menjak ni. Cekononnya nak nanam sawi ni. Keknya tak tahulah... Doo jelah ya rodong.



Umar nampok minat dia kerja2 gini. Sokmo nolong ummi dia... abi je berat sikit huhu. Tupun sebab ummi sokmo ulang lagu atas tu nyemih abi hehe...


Tanah sekangkang kera
Ngaper bio semok...


Akhirnya turunlah juga abi... kerna si ummi dan umar. Matahari ku. Wakakakaka. Betul ke??? Entah.


Sekian. Sampai jumpa lagi...

2 comments:

Anonymous said...

huhu..molek la berbakti pada tanoh...lepas gek mkn sndiri..sori abi xdpt join meny n nizam ari te..koi loghat nk balik kl..tak daye balik reluh,smpai tngah mlm ngat.

kak ilah jy said...

abi, kak dok di P.D dulu tanah banglo kami tu luas. sempat kak tanam sayuran 2 thn x yah beli. dari akar rumput tebal separas buku lali jadi sekebun sayur. walaupun pihak kem larang keras bercucuk tanam.. hehehe.. duit utk sayur kak masuk asb la.kurang2 pecah juga peluh kita...sihat badan perut tgak boyot hikhik... lani dok kondo perut pun kondo laaa